nieuws
Activiteiten lustrumjaar gaan niet door
Precies een week geleden informeerden wij (enthousiast) over de activiteiten van de Oranjevereniging.
14 jul 2021
3
Precies een week geleden informeerden wij (enthousiast) over de activiteiten van de Oranjevereniging. Inmiddels zijn we de persconferentie van 9 juli van onze overheid en een bestuursvergadering van de Oranjevereniging 13-07-2021 verder.
Onze koers is hierdoor 180 graden gedraaid. De activiteiten op 3, 4en 18 september gaan niet door. Dit zijn onze belangrijkste redenen die, wat mij betreft, ook gepubliceerd mogen worden.
Er zijn veel redenen waarom je het wel zou willen dat het door zou gaan, maar er zijn meer redenen waarom we besloten hebben om het niet door te laten gaan.
1) Op basis van de huidige maatregelen mogen de activiteiten sowieso niet door gaan. Deze maatregelen lopen in ieder geval door tot en met 13 augustus. Daarna valt te bezien of de maatregelen versoepelt worden en wat dan eventueel wel mag. Als de maatregelen al gaan versoepelen, dan zal dat toch in een “fieldlab” omgeving zijn met toegangscontrole, vaccinatiebewijs of negatieve test. Maar 2,5 weken voor de festiviteiten plaatsvinden goed anticiperen op de regelgeving is erg ingewikkeld. Er zou dan nu al een vergunningsplan geschreven moeten worden, gebaseerd op de te verwachten maatregelen op 3, 4 en 18 september. Dit moet dan in samenspraak met de Veiligheidsregio Rijnmond, die erg druk is met al deze constant veranderende maatregelen. Zelfs als je daar allemaal aan voldoet, dan is het maar de vraag of het überhaupt door kan en door mag gaan.
2) Als we als Oranjevereniging een feestje willen organiseren, dan willen we ook echt een feestje organiseren. Niet beperkt door allerlei geknutselde maatregelen die de feeststemming kunnen beïnvloeden. Beter toch om nog een jaar te wachten op een goed feestje, dan iets maar half kunnen organiseren met wellicht veel beperkende maatregelen.
3) Feestjes van de Oranjevereniging moeten voor iedereen toegankelijk zijn. Met toegangscontrole lukt dit nooit helemaal goed. Want wellicht moeten mensen gevaccineerd zijn of negatief getest. Dit leidt bij toegangscontrole wellicht tot gezeur van mensen, en dat is nou precies niet wat bij een feestje hoort zijn: Voornamelijk geen gezeur maar wel feeststemming.
4) Ook zullen er, als het dan allemaal door zou kunnen gaan, bezoekers bij zijn die huiverig zijn en niet zullen komen. Bang zijn voor Corona of noem maar op. Dit is een drempel voor mensen. Dit geldt ook voor mensen die een tuin hebben aan De Waal, moet je nu wel visite uitnodigen voor de gondelvaart of niet? Moet je nu wel een tent in je tuin bouwen of niet? Moet je nu wel of niet je tuin verlichten? De kans dat het aan "actief" publiek ontbreekt, is zeker ook aanwezig. Dat geldt ook voor de gondelbouwers. Wellicht zullen er een aantal zijn die nu geen gondel willen bouwen die dat anders wel gedaan zouden hebben.
5) We hebben ook verantwoordelijkheid naar onze sponsors. Dit vind wijzelf het minst belangrijk, wat onze vereniging is onafhankelijk, maar we hebben die verantwoordelijkheid wel. Als je iets organiseert waar sponsorgeld bij betrokken is, dan moet het goed besteed zijn. Laat staan dat je het geld wel uitgeeft, maar dat het toch niet door mag gaan.
Er zijn nog meer argumenten die dit ondersteunen, maar dit zijn de belangrijkste.
Jammer, jammer, jammer!




